2015. november 29., vasárnap

Karácsonyi készülődés 1. Hófehér csillogó és festett díszek

Úgy döntöttem, hogy minden (majdnem minden) délután készítek valamit a gyerekekkel karácsonyig. 
Olyasmit, ami újrahasznosított, vagy filléres, vagy itthon könnyen elkészíthető, vagy gyerekekkel is bátran bele lehet vágni, vagy egészséges vagy csak simán karácsonyi
Szóval ez egy sorozat lesz, meglátjuk, meddig vagyok lelkes.






Rögtön két napi tippel jövök.
Tegnap a hófehér, csillogós szódabikarbónás "porcelángyurmát" terveztük elkészíteni, de valami más lett belőle:) Ugyanis szerintem nem szódabikarbónát tettem bele, hanem mosószódát vagy mosószert vagy nem tudom mi lehetett... a lényeg, hogy így is működik, csak sajnos nem csillog. Ezért lefestettük (így lett két napos program). 

Szerencsére. Az eredeti szódabikarbónás recept szerint - eddig úgy csináltam ugyanis:) - olyan szépen csillog, hogy eszembe nem jutott volna festeni.


Tehát az alap "gyurma": 

2 rész szódabikarbóna  
1 rész keményítő (kukorica, burgonya)1,25 rész víz

Ezeket egy lábosban összekevertem, összefőztem egy kicsit (amikor elkezd sűrűsödni, akkor elég nehéz keverni), de azért kell főzni egy darabig, hogy a keményítő dolgozni kezdhessen. majd zárható tetejű dobozba tettem, míg ki nem hűlt annyira, hogy hozzá lehessen nyúlni.
Állagra nem szabad folyósnak, ragacsosnak lennie, leginkább a fondanthoz, marcipánhoz hasonlító, sima, rugalmas anyag lesz.


Szóval elővettünk sodrófát, mézeskalács kiszúrókat, fenyőágat, falevelet, csipketerítőt és a fondant mintázó formákat, majd nekiláttunk a nyújtásnak, szaggatásnak. Kimondottan tetszettek azok, ahol nem nyomtuk felibe mintával, hanem a fele sima maradt.




Miután elkészült, rajztáblára tettem és a kályha tetején pihent egy napig. Ekkorra száradt meg teljesen.


Elővettük hát az akrilfestéket - 3 évessel ez elég horrorisztikus, szóval inkább tempera, a végén lakk a javaslatom inkább - és a Pentart metál wax pasztákat (hobbi boltban kapható, így karácsony előtt teljesen függővé váltam ettől a cucctól, egyszerűen bármire rá tudnám kenni).




Én olyan kis szolidan álltam neki, a pasztával lekentem itt-ott a díszeket. A gyerekek jó sötét színekkel telibe mázolták a díszeket... na ezeken a wax annyira jól mutat, hogy ebből sorozatgyártásba fogok fogni. Szerintem a legszebbek a feketék, barnák lettek.




És akkor íme a szódabikarbónás fehérek. Nekem egy kisebb bögre volt a mérték, ebből rengeteg dísz készült, két rajztáblán szárítottam, a háromnegyede fel se került a fára.
Sütinyomó pecséttel és fondant csipkével készítettem rájuk a legszebb mintákat.

FONTOS! A mintát előbb a kinyújtott lapba nyomom, ezután szaggatom, így nem deformálódik el a dísz. A lyukat szívószállal készítettem.






1 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek :) Mi is kipróbáltuk az eredeti általad írt verziót :) Ez az első olyan recept ami tényleg megszáradt és nem maradt a közepe ,,nyers,, Szuper ! Köszönjük :)

    VálaszTörlés